Lehrperson nutzt aktiv das zu vermittelnde Werkzeug
Vorteile
Lernende nutzen Werkzeug auf eigenem Gerät
haben es dort schon genutzt
haben permanent geübt
Lernende sehen Umgang einer erfahrenen Person mit Werkzeug
Umgang mit Fehlern
viel implizite Details unweigerlich vermittelt
für Programmierung: nachweislich eine der besten Lehrmethoden [Haaranen 2017, Raj 2018, Rubin 2013]
3. Beispiel
4. Verallgemeinerbarkeit?
Nicht nur auf Werkzeuge der Softwareentwicklung und Datenverarbeitung beschränkt
(fast) alles am Bildschirm sollte lehrbar sein
5. Vielen Dank
6. Referenzen
Haaranen, Lassi: "Programming as a Performance - Live-streaming and Its Implications for Computer Science Education". In 2017 Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE'17), 2017, https://doi.org/10.1145/3059009.3059035. An early look at live streaming of coding as a teaching technique.
Referenzen (cont.)
Raj, Adalbert Gerald Soosai and Patel, Jignesh M. and Halverson, Richard and Halverson, Erica Rosenfeld: "Role of Live-Coding in Learning Introductory Programming". In 2018 Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli'18), 2018, https://doi.org/10.1145/3279720.3279725. A grounded theory analysis of live coding that includes references to previous works.
Referenzen (cont.)
Rubin, Marc J.: "The Effectiveness of Live-coding to Teach Introductory Programming". In 2013 Technical Symposium on Computer Science Education (SIGCSE'13), 2013, https://doi.org/10.1145/2445196.2445388. Reports that live coding is as good as or better than using static code examples.